Visitants

3 de juliol del 2011

No, gràcies

Assegut al sofà, moment crucial a plena tarda de pel·lícula bèl·lica que ara no ve al cas, sona el telèfon en el moment més inoportú. Entre trets escolta el seu nom a l’altra banda i assenteix amb inseguretat. Diuen que la trucada s’ha fet marcant números aleatòriament, com per casualitat. Primera errada: Saben noms i cognoms de la persona que els escolta. No gràcies, no m’interessa una assegurança que cobreixi tots els possibles incidents domèstics que puguin afectar-me. L’endemà a la mateixa hora, es repeteix l’interrupció, aquesta vegada, mentre llegeix atentament les aventures de la protagonista de la seva última adquisició literària. Sí, sóc jo mateix, i no, gràcies, no em vull beneficiar de cap oferta per millorar la meva connexió a Internet. Truquen a la porta. Bona tarda, l’interessaria canviar-se de companyia.... No gràcies. No m’interessa.

Obre la safata del meu correu electrònic i la troba saturada d’ofertes: bitllets d’avió a preus increïbles amb un “des de” al davant que em permet intuir que no, no volarà un dimecres a dos quarts de quatre de la matinada; estàncies en hotels de luxe; 2x1 en revelat de fotografies; imprimeix la cara del teu gos en una samarreta a meitat de preu; compra, paga, consumeix. A totes el coneixen; moltes no les coneix. Encuriosit, escriu noms i cognoms a Google, i apareixen 2.814 resultats en menys de disset centèsimes. Tot i que en molts casos no es tracta de la seva persona, descobreix una quantitat desmesurada d’informació. Qualsevol persona, sense gaire esforç, sap com és, què és, a què es dedica, on viu, què consumeix, i fins i tot què pensa.

Anul·la el seu tracte amb qualsevol empresa. Sol·licita que el donin de baixa de tots els serveis d’alerta i newsletters. Suprimeix el seu usuari a totes les pàgines. El·limina els blogs en els que participa. Torna a introduir el seu nom al Google: el seu ‘jo’ virtual és més petit, però encara és viu. Bloqueja els meus comptes a les xarxes socials. Reconfigura la privacitat dels correus electrònics. S'obsessiona per esborrar qualsevol petjada, i una vegada aconseguit, el persegueix la por d'haver deixat d'existir.

El + llegit