Visitants

30 de novembre del 2009

Prohibit queixar-se

Resulta que unes treballadores de la neteja d’una empresa de Huelva, s’han trobat amb el què representa una recomanació de positivisme a la feina, sota el títol: “Prohibit queixar-se”. Entre les poques pàgines del dossier, hi trobem consells tals com: “Transformi les queixes en solucions”, o “Amb la queixa sense fonament, vostè es concentra de manera estúpida en els problemes”. En realitat, es tracta d’un recull que l’empresa Emlicodemsa ha extret d’un bestseller de Jon Gordon, que porta amb el mateix títol “Prohibit queixar-se”. Segons han declarat per diversos mitjans, no hi ha cap intenció de “callar” a les treballadores, sinó que s’espera que el recull de fragments d’aquest llibre, sigui una tècnica positiva per millorar el rendiment i la feina de les treballadores, i per tant, pel benestar del negoci. S’hagin o no s’hagin tret de context aquestes frases, la cosa és que les afectades s’han vist amenaçades per una política de silenci, i és per això que ho han volgut denunciar a través dels mitjans de comunicació. “Amb la crisi que estem travessant”, explica l’encarregat de la difusió d’aquestes línies, “cal donar les gràcies per no estar a l’atur”.

Jo no donaria les gràcies. És cert que en moments de trontoll econòmic, els empresaris passen a tenir el poder, i potser queixar-se massa, és una mala idea si es vol mantenir el lloc de treball. Perquè aguantar un treballador que parla més del compte, si en tinc a 80 a la cua de l’INEM? És un plantejament molt cru, però realista: amb l’actual situació laboral, hi ha més gent interessada en tenir feina que en defensar els seus drets. Del què no ens adonem, però, és que callant els nostres pensaments, ens estem fent mal a nosaltres mateixos. No dic que la queixa hagi de ser el mètode, però sí crec que tallar la comunicació interna d’un negoci, encara genera més inestabilitat. Amb polítiques de silenci, s’aconsegueix l’efecte contrari: si no s’escolta de dalt a baix, i de baix a dalt, queden ocultes les motivacions, el rendiment i l’eficàcia.

El + llegit